Commerce köpcentrum i Skövde har genom åren blivit en naturlig del av stadskärnan och Hertig Johans Torg. Att man funnits på platsen länge betyder att man ständigt måste förnya sig för att kunna vara en attraktiv shoppingmagnet som medverkar till torgets liv och rörelse.
Om man googlar på Tripadvisor, där vem som helst kan avge sina omdömen om bland annat hotell, restauranger, flyg, resmål – och även i det här fallet köpcentrum, så hittar man följande recension om Commerce:
”Commerce Köpcentrum har många klädbutiker, frisörsalonger, bokhandel, flera restauranger, Länsförsäkringar och Systembolaget. Fräscht och rent. Bilparkering på taket med ca 400 p-platser. Ligger mitt i Skövde vid Hertig Johans Torg. Har öppet 7 dagar i veckan.”
Nästan så man kan tro att det är centrumchefen själv, Anders Nilsson, som varit framme och skrivit recension. Men det är det inte.
– Någon av våra tacksamma besökare, säger Anders Nilsson och ler. Vi är Skaraborgs första och största köpcentrum med en ovanligt bred butiksmix.
Här finns 50 butiker som vänder sig till vuxna, barnfamiljer och ungdomar. Dessutom finns ett varierat utbud av restauranger och caféer. Mode är stort i Commerce där både mindre och nischade butiker samsas med de stora kedjorna.
Commerce ägs och förvaltas av Skandia Fastigheter. Här följer en kort sammanfattning av köpcentrets historia:
1965 började varuhuset Commerce byggas, och den 14 oktober 1966 var det invigning som lockade 30 000 besökare och det blev stor succé. På den tiden var Commerce ett öppet varuhus som samlade centrums detaljhandel. 1990 byggdes nuvarande köpcentret när Domus och gamla Commerce slogs ihop. Butiksutbudet blev därmed dubbelt så stort. Sedan har varuhuset genom åren både renoverats och fått ansiktslyftningar, bland annat ny logotyp när Skandia Fastigheter tog över 2010.
– Vi tittar ständigt på nya koncept för att utvecklas och kunna behålla vår dragningskraft, säger Anders Nilsson. Konkurrensen ökar och många butiker står inför digitala utmaningar som de måste hantera. Vi pusslar en hel del för att maximalt kunna nyttja de ytor vi har och tillgodose butikernas önskemål. Vissa butiker ändrar sitt koncept och vill ha mindre säljyta, medan andra expanderar och behöver större utrymme, liksom nya varumärken som gärna vill komma hit.
Anders Nilsson pekar på utarmningen av stadskärnorna som drabbat många städer, beroende på att stora externa handelsområden vuxit upp.
– Tillsammans med kommunen vill vi bidra till att Skövdes centrum kan fortsätta att vara en del av den levande staden. De satsningar som nu görs från kommunen är välkomna. Hertig Johans torg moderniseras, liksom Hertig Johans gata, som ska bli vår paradgata med fler uteserveringar. Allt detta bidrar till den levande stadskärnan, och här tror jag att Commerce med sin placering betyder väldigt mycket. Men det räcker inte med ett fint torg, det måste även fyllas med event och aktiviteter så att det blir liv och rörelse – helt enkelt en attraktiv mötesplats.